«Пан із Сан-Франциско» — один із найзнаменитіших творів російського письменника Івана Олексійовича Буніна. Свого часу оповідання вразило сучасників, і через сотню років ним так само зачитуються. У чому секрет і головний посил твору «Пан із Сан-Франциско», коротко викладено нижче.
«Пан із Сан-Франциско» — це відносно невеликий за обсягом твір, але в ньому автор зумів торкнутися глибоких екзистенціальних питань. Однак, перш ніж перейти до аналізу його ідей, пропонуємо ознайомитися з коротким змістом оповідання:
Пан із Сан-Франциско — заможний чоловік п’ятдесяти восьми років. Він вирішує вирушити в подорож на два роки до Старого Світу зі своєю сім’єю — дружиною та донькою. Бунін зазначає, що його ім’я ні в Неаполі, ні на Капрі ніхто не запам’ятав, тож і для читача чоловік із Сан-Франциско залишається безіменним.
Багатий пан довгі роки старанно працював, накопичив багато грошей і, нарешті, заслужив розкішний відпочинок. На його думку, раніше він і не жив зовсім, відкладаючи задоволення на майбутнє, але тепер вирішив винагородити себе за довгу працю. Для подорожі пан розробив довгий маршрут, що проходить через Італію, Францію, Грецію, Єгипет і навіть Японію.
Наприкінці листопада пан із сім’єю сів на знаменитий пароплав «Атлантида», більше схожий на грандіозний готель. Життя на пароплаві було розміреним:
Родина прибула до Неаполя і зупинилася в дорогому готелі, де міг би відпочивати сам принц. Їхнє життя потекло за вже звичним розпорядком: спочатку сніданок, потім відвідування музеїв і церков, другий сніданок у компанії людей першого сорту, о п’ятій вечора — чай, а потім — приготування до обіду. Увечері багата публіка знову поспішала в їдальню, обставлену великою кількістю страв і напоїв.
Однак грудень у Неаполі видався дощовим і брудним. Зате на Капрі, як усі стверджували, тепло і сонячно. Туди-то й вирішив перебратися пан із сім’єю.
Маленький пароплавчик повіз їх на острів, хитаючись з боку в бік від негоди. Усю дорогу сімейство лежало на диванах і мучилося від морської хвороби. Прибувши нарешті до старого кам’яного містечка, вони оселилися в розкішних апартаментах, і життя стало кращим.
Пан урочисто зібрався до обіду. Впоравшись раніше за дружину й дітей, він вирушив у читальню, сів у велике шкіряне крісло й розкрив газету. Раптом рядки запалали перед очима, пенсне злетіло з носа, а груди не могли вдихнути повітря. Звиваючись, його тіло повільно сповзло на підлогу.
Німець, який сидів поруч, із криками вибіг із читальні, чим переполошив увесь будинок. Люди кидали трапезу і збігалися в кімнату. Господар готелю намагався всіх заспокоїти, але вечір уже не можна було врятувати.
Лакеї віднесли тіло пана в найменший і найсиріший номер. Він лежав на простому залізному ліжку і хрипів. Дочка і дружина дивилися, як його обличчя бліднуло.
Коли пан помер, дружина попросила господаря готелю перенести тіло в їхні апартаменти. Але це було неможливо: ці номери надто коштовні, а постояльці стали б їх уникати, бо звістка про подію неодмінно рознеслася б по Капрі. Труну тут теж не знайти, але господар запропонував довгий ящик з-під пляшок.
На ранок тіло мертвого старого відвезли з Капрі — спочатку на маленькому пароплавчику, а потім і розкішна «Атлантида» повезла його назад до берегів Нового Світу. Тільки тепер його сховали від живих у просмоленій труні й спустили в глибокий чорний трюм. А нагорі, як колись, виливалося світло, радість і звуки оркестру.
Багато письменників у своїй творчості задавалися питанням про сенс життя. Тлінність буття хвилювала і того, хто написав твір «Пан із Сан-Франциско», — Івана Олексійовича Буніна. До яких висновків дійшов письменник, підкаже аналіз його оповідання:
1915 року Іван Бунін випадково побачив у вітрині магазину обкладинку книги Томаса Манна «Смерть у Венеції». Трохи пізніше, відпочиваючи на Капрі, письменник став свідком неприємної історії: один із постояльців готелю, американець, помер під час відпочинку. Ситуація одразу ж викликала в голові Буніна асоціацію з тією обкладинкою. Так і народився задум оповідання.
Буніну вдалося втілити задумане за короткий термін: за чотири дні оповідання «Пан із Сан-Франциско» було готове. Усі події, описані в ньому, за винятком смерті американця, вигадані автором.
Як писав пізніше Бунін, «Пан із Сан-Франциско» — це не перша назва, яку отримало оповідання. Спершу він назвав його «Смерть на Капрі», але закреслив цей заголовок, тільки-но написав перший рядок: «Пан із Сан-Франциско…» .
До речі кажучи, книжку «Смерть у Венеції», що надихнула Буніна, письменник прочитав лише через кілька місяців і назвав неприємною.
Усі характеристики твору вказують на те, що «Пан із Сан-Франциско» — це оповідання. Однак воно суттєво відрізняється від інших оповідань Буніна.
Зазвичай письменник прагнув жваво й органічно описувати природу та її явища. Однак у цьому творі представив глибокі міркування.
Сюжет будується навколо головного героя, який уособлює проблеми соціуму. Матеріальні блага він ставить вище за духовність та осмислене життя, а гроші стали сенсом буття. Філософські судження автора роблять розповідь справжньою притчею, покликаною дати життєвий урок читачеві.
Твір умовно розділено на дві частини:
Сюжет будується на протиставленні: герой насолоджувався світлом і багатством, а після смерті опинився в темному трюмі. Така особливість композиції підводить до розуміння головної ідеї, яку хотів передати Бунін.
В оповіданні «Пан із Сан-Франциско» Бунін розмірковує про сенс життя. Для цього він створив красномовний образ головного героя — багатого приземленого дідуся, який безглуздо прожив роки, прагнучи тільки до збагачення. За допомогою цього персонажа автор аналізує вищий клас суспільства: він має гроші, комфорт і всі доступні блага, але не має найголовнішого — духовних цінностей та осмисленості існування.
Протягом усієї розповіді автор показує своє ставлення до світського життя. Воно просякнуте фальшшю і лицемірством, у ньому немає нічого справжнього. Примітно, що автор не дав центральному персонажу імені, а, навпаки, зазначив, що ніхто його не запам’ятав. Так Бунін підкреслив, якою безликою була ця людина, а її існування — безглуздим. Зароблені гроші й напускний лиск не зробили його особистістю — у цьому головний посил оповідання.
Під критичним поглядом автора опинилися й інші персонажі оповідання «Пан із Сан-Франциско». Короткий зміст не може передати колорит саркастичного авторського письма, тому з оповіданням неодмінно варто ознайомитися в повному обсязі.
В условиях стремительно развивающегося украинского автопарка и всё более требовательного отношения к качеству обслуживания техники,…
Сегодня джип на аккумуляторе выделяется как один из самых захватывающих подарков, который вы можете сделать…
Ставки на спорт «обе забьют» Игроки букмекерских контор всегда желали получать как можно больше прибыли.…
Тихими называют вина, в которых отсутствует углекислый газ. Напитки делают из разных сортов винограда. Особенность…
Переезд в Германию с целью трудоустройства — это важный шаг, который требует тщательной подготовки. Особенно,…
В мире, где внимание потребителя – самая ценная валюта, реклама должна не просто быть заметной,…