«Ніч, вулиця, ліхтар, аптека», «Вхожу я в темні храми», «Скіфи», «Дванадцять»… Ці твори відомі кожному школяреві, який вивчає Срібний вік російської поезії. Автор наведених текстів — душа і голос цього періоду — Олександр Блок. Біографія поета — відображення злетів і духовних падінь епохи початку ХХ століття.
Запитайте у старшокласника, хто такий Блок, і отримаєте відповідь — лірик, який оспівав Прекрасну Даму, поет, що поклоняється Любові.
Початок ХХ століття в російській культурі — це період активних творчих пошуків, народження нових літературних течій, творчих груп і гуртків. Різноманітність мистецьких напрямів цього періоду об’єднана єдиним поняттям — «модернізм».
Символізм — найпопулярніша і наймасштабніша течія в російській літературі. Блок, вірші якого увібрали естетичні принципи символізму, став духовним лідером цього напряму, натхненником багатьох поетів-символістів. Звідки ж виник цей талант? Хто був його наставником і вчителем? Про це докладніше.
Джерело фото: syg.ma
Олександр Блок — голос трагічної епохи. Обдарованість і талант передалися йому по крові. Батько — блискучий правознавець, який викладав в університеті Варшави, мати — обдарована особистість — блискуча перекладачка і письменниця. До всього іншого Олександра Андріївна — дитя епохи емансипації. Тому її шлюб із батьком Олександра Блока був недовгим: після народження сина 1880 року вона залишила Олександра Львовича і повернулася до Північної Пальміри.
На ті часи це була скандальна витівка молодої особи. Незабаром Бекетова домоглася, щоб вищий церковний орган офіційно розірвав їхній шлюб. Вдруге вона виходить заміж, коли майбутній зірці російського символізму виповнилося дев’ять.
Своїм талантом та інтелектуальним розвитком Олександр Блок завдячує матері: вона навчала його іноземним мовам, підбирала книжки для читання, обговорювала прочитане, знайомила з новинками філософії та мистецтва. Мати відкрила Блоку французьких декадентів і символістів (Поля Верлена, Шарля Бодлера, Артюра Рембо) і російську класичну поезію. Вона стала першим критиком і наставником Олександра, бо саме їй він, п’ятирічний хлопчик, показав перші свої творіння.
Джерело фото: culture.ru
Домашнє навчання доповнювало класичну системну освіту, яку Блок здобув у Введенській гімназії. Після її закінчення вісімнадцятирічний Олександр обирає шлях батька — вступає до Петербурзького університету на відділення правознавства. Провчившись три роки, він змінює напрямок і переходить на факультет словесності та історії.
Вступ до університету і навчання збігаються з його захопленням дочкою відомого хіміка Дмитра Менделєєва — Любов’ю. Це було не перше і не останнє любовне захоплення російського поета, але саме те, яке знайшло своє відображення в поезії.
У 23 роки він одружився з Менделєєвою. До подружніх стосунків обидва ставилися легко, навіть легковажно, однак це не завадило Блоку оспівати кохану у віршах. Молода жінка стала прообразом Прекрасної Дами:
Неможливе було можливе,
Але можливе — було мрією.
Цикл, що оспівує божественну жіночність («Вірші про Прекрасну Даму»), було опубліковано 1902 року стараннями Андрія Бєлого — суперника і друга Блока. З’явилася добірка на сторінках альманаху «Северные цветы».
Основу світогляду Олександра Блока склало містичне вчення Володимира Соловйова про Софію — втілення жіночого начала буття, всеєдності людини і Бога. Для поета жінка — джерело чистоти і світла, що дарує кохання, веде чоловіка від буденності та сірості.
Джерело фото: svoboda.org
Вірші Блока 1906 року пронизані цією релігійною ідеєю, містичними видіннями, в яких оспівується світлий лик Софії. Однак з’являються роздуми поета про божественне і демонічне, високе і примітивне в людині, особливо це стосується жінки. Намічається перелом у світовідчутті Блока.
У вірші «Незнайомка» майстер відкриває сутність природи Дами. Міська метушня зриває з жінки покрив таємниці, позбавляє її чарівності, перетворює на розпущену кокотку. Туга за ідеалом — містичною, таємничою Дамою — лейтмотив цього твору.
Джерело фото: poembook.ru
У «Сніговій Масці» ці переживання поглиблюються. Незабаром поет у буфонадній формі комедії «Балаганчик» руйнує ілюзію і містику жіночності.
Блок проходить складним шляхом переосмислення життя. Йому відкриваються соціальні сторони буття, складність людської натури, її примітивність і низовина. Народжується образ жахливого світу («Страшний світ», 1908-1916).
Ці переживання навіяні поетові подіями першої російської революції і світовою війною, що почалася 1914 року. Блок висловлює трагедію світу і сучасної людини в низці поетичних циклів: «Відплата», «Ямби», «Батьківщина».
У цей період Блок поступово відходить від символізму. Якщо раніше його вірші були наповнені музичною гармонією, що символізувала красу світу, то після 1909 року в його ліриці влада переходить до какофонії соціального життя, прориваються мотиви циганських наспівів, що беруть за душу.
Такий душевний і творчий перелом в Олександра Блока був зумовлений кількома причинами — смертю батька і новонародженого сина Любові Менделєєвої.
Статки, які залишив батько Блоку, були досить значними. Поет зміцнив фінансове становище і навіть виїхав за кордон. Подорожуючи Італією, кумир російських символістів доходить висновку, що символізм вичерпав себе (цикл «Італійські квіти»). Він практично відходить від ліричної творчості і переключається на драматургію (пише п’єсу «Роза і Хрест») і публіцистику.
Джерело фото: 24smi.org
Революція, що відбулася в Росії 1917 року, не викликала у Блока негативної реакції, як у більшості представників петербурзької творчої інтелігенції. Він не тільки залишився в Росії, а й навіть у властивій йому ліричній манері намагався розпізнати нову людину, народжену революцією, зрозуміти її натуру і душу. Так народився вірш «Скіфи», де з’явився образ войовничого покоління азіатів із «розкосими і жадібними очима», і поема «Дванадцять».
Через цю поему з Блоком порвали стосунки багато письменників. Вони не могли прийняти оспівування тонким ліриком жорстокої більшовицької влади, яка занурила Росію в криваву безодню ненависті й руйнування. Як гротеск сприйняли його колеги по перу образ Христа в «білому віночку з троянд», який очолює загін із дванадцяти червоноармійців.
Сам Блок у цей період переживав не найкращі часи, незважаючи на те що отримав підтримку нової влади. Він жив у голодному й холодному Петрограді, працював у видавництві, брав активну участь у мітингах і демонстраціях.
Історичні та соціальні потрясіння, побутова невлаштованість, зростаючі обсяги роботи підірвали його здоров’я. Блок тяжко захворів: спочатку почалася астма, до неї підключилася цинга. Знаменитий поет страждає на важкі психічні розлади.
Незважаючи на вмовляння лікарів і друзів, він відмовився від медикаментозного лікування, навіть оголосив голодування. Помер Блок у 41 рік (у 1921-му). Сталося це 7 серпня.
Біографія Олександра Блока сповнена загадок і домислів. Усе від того, що сам поет був вельми неординарною особистістю зі своєрідним ставленням до життя. Він із задоволенням містифікував своїх шанувальників і задав чимало праці сучасним блокознавцям.
Крім того, епоха, в яку жив і творив поет, вирізнялася руйнацією старих підвалин, моралі та звичаїв, історичними потрясіннями, що вносили кардинальні зміни в життя творчої інтелігенції.
Джерело фото: yaplakal.com
У контексті цього пропонуємо дізнатися про найцікавіші факти з життя кумира російських символістів Олександра Блока:
Франц Кублицький-Піоттух — так звали другого чоловіка Олександри Андріївни — матері поета. Вона вдруге одружилася узами шлюбу 1889 року, але вирішила не змінювати ні свого прізвища, ні прізвища сина. Таким чином, Олександр залишився Блоком.
Родичі та близькі друзі поета називали його Сашурою. Під цим ім’ям він фігурує у спогадах К. Суворової.
У десятирічному віці Олександр Блок разом із двоюрідними братами робив рукописні журнали. Самостійно він створив два номери журналу «Вісник», де спробував свої сили в різних жанрах: фейлетоні, подорожніх нотатках, ліричній поезії та прозі.
Уперше стріла Амура пронизала серце Олександра Блока, коли йому ледь виповнилося шістнадцять. Дамою його серця стала 37-річна Ксенія Садовська — вродлива і граціозна українка з величезними синіми очима і мелодійним голосом. Чи міг не закохатися в неї трепетний Блок, який тонко відчував красу? У його зошитах з’являються вірші з криптонімом «К. М. С.», присвячені чарівній Наяді, що зустрілася йому на німецькому курорті Наумгейті.
Це швидкоплинне захоплення показало, наскільки пристрасним може бути Блок. Його лірична душа жадала бурхливих почуттів, гострих любовних переживань. Почуття до Ксенії не згасали ще деякий час, хоча коливалися від щирого захоплення до гострих ревнощів і ненависті. Це знайшло відображення в поезії, де автор звертається до коханої то на Ви, то на Ти.
Джерело фото: rg.ru
Справжню пристрасть і піднесені переживання в молодого Блока викликала Любов Менделєєва — розумна й інтелігентна панянка — випускниця знаменитих Бестужевських курсів. До того ж вісімнадцятирічна дівчина була дочкою близького друга Андрія Миколайовича Бекетова — діда Блока по материнській лінії. Олександр дуже часто бував у дідовому маєтку Шахматове, що за кілька кілометрів від маєтку Менделєєвих.
Осмислене знайомство з Любою у Блока відбулося 1895 року. Вони на пару грали в домашній постановці «Гамлета». Він був головним героєм, вона грала Офелію. Захоплення Ксенією Садовською не заважало йому захоплюватися Любою. Тому любовні поезії цього періоду він присвячував як одній, так і іншій.
Після річного розриву стосунків із Менделєєвою (1900-1901) Блок почав знову залицятися до дівчини. Через два роки зробив їй пропозицію.
У період залицянь до Любові Дмитрівни Блок вважав недостатнім те емоційне напруження, що супроводжувало їхні стосунки, і вирішив привнести трохи драматизму.
Він з’явився на бал у Дворянському зібранні із запискою в кишені, в якій просив у своїй смерті нікого не звинувачувати, говорив про абстрактні від мирських причини його відходу з життя. Із собою він так і не наклав на себе руки, а ось записка змусила біографів поміркувати над мотивами її створення.
Джерело фото: liveinternet.ru
Навіть після одруження Олександр Блок не приховував своєї захопленості жінками. Із завидною періодичністю він зав’язував романи: його обраницями ставали Наталя Волохова — акторка театру, в якому грала Комісаржевська, а також Любов Дельмас — оперна співачка. Йому навіть приписували роман з Анною Ахматовою, але від цього зв’язку дружина Миколи Гумільова відхрестилася. Не гребував Блок і коханням куртизанок і занепалих жінок.
Любов Дмитрівна відповідала чоловікові «взаємністю». Втомившись від бурхливих романів чоловіка, вона вирішила втішитися в обіймах свого другого шанувальника — Андрія Білого. Блок сприйняв цей зв’язок як розплату, проте дружину не засуджував. Цей любовний трикутник письменник відтворив у п’єсі «Балаганчик».
Незважаючи на те що з Любов’ю Менделєєвою Блок прожив вісімнадцять років, спільних дітей у них не було. Поет тривалий час не сприймав дружину як об’єкт жадання. Вона залишалася Дівою Райдужних Воріт.
У перший рік після весілля їх пов’язували виключно платонічні стосунки. Любов залишалася незайманою при тому, що Блок уже мав достатній сексуальний досвід. Після їхні любовні втіхи не приносили радості — чоловік виконував обов’язки, а не горів пристрастю.
Інтригу створила поезія «На смерть немовляти», написана Блоком 1909 року. Виявилося, що йшлося про смерть новонародженого малюка Менделєєвої, народженого від зв’язку з актором із трупи Мейєрхольда. Блокознавці ж стверджують, що в самого поета було щонайменше троє побічних дітей.
Олександр Блок обожнював солодощі. Особливо він любив морозиво, міг їсти його в необмеженій кількості. Улюблений напій витонченого Блока — пиво.
Джерело фото: ruvera.ru
Поема «Дванадцять» Блока викликала шквал засуджень і обурень у колег по перу. Зінаїда Гіппіус звинуватила поета у зраді гуманістичних ідеалів. Остракізм і цькування з боку колишніх друзів призвели Блока до душевного розладу. Володимир Маяковський стверджував, що так поетові мстилася поема. У нападі божевілля Блок намагався її знищити, але йому це не вдалося.
Довгий час причиною смерті Блока називали душевну хворобу. Насправді помер він через запалення серцевого м’яза.
Трагічний голос епохи — так називають Олександра Блока. Він був своєрідним камертоном бунтівного людського духу, який шукав розради то в красі, то в руйнуванні. Таким був початок ХХ століття, який знайшов відображення у сповненій музичності символічної поезії Блока.
Современное проектирование косметических кабинетов – это процесс создания функционального, эстетичного и безопасного пространства, которое отвечает современным требованиям…
Визитки – это не просто карточки с контактной информацией, а важный инструмент личного брендинга и…
Среди вейперов, особенно тех, кто предпочитает компактные под системы, часто возникает вопрос: какую жижу выбрать…
Раздвижные двери становятся всё более популярными элементами современных интерьеров, и на это есть веские причины.…
Освещение — это искусство и наука одновременно. Оно способно преобразить любое пространство: квартиру, дом или…
Выходные – возможность расслабиться, сменить обстановку и отдохнуть от рутины. Запланируйте веселые мероприятия, чтобы зарядиться…