Видатний просвітитель казахського народу Ахмет Байтурсинов пройшов важкі випробування, відстоюючи національні інтереси казахів і мрії про краще життя, підвищуючи їхню освіченість. За це він віддав найцінніше — своє життя, але в серцях людей запалив вогонь віри в краще майбутнє.
Хто такий Ахмет Байтурсинов? У Казахстані Ахмет Байтурсинов шанується як Учитель нації — «Ұлт ұстази». Він казахський просвітитель, лінгвіст, літературознавець, поет, публіцист, перекладач, громадський діяч.
Де народився Ахмет Байтурсинов? Народився Байтурсинов у Тургайському повіті Тосинської волості Російської імперії 5 вересня 1872 року.
Грамоти хлопчик навчився у мулл рідного аулу. У 1886 році його віддали в Тургайське двокласне російсько-козахське училище. Продовжив він освіту в чотирикласній учительській школі просвітителя Ібрая Алтинсаріна в Оренбурзі. Хоч як важко було виживати юнакові в місті, але школу він усе-таки закінчив і 1895 року почав працювати вчителем. Викладав у Кустанайському повіті, в Актюбінську, у Каркаралинському повіті.
Під час роботи у волосному училищі Кустанайського повіту Ахмет жив у хаті лісника Івана Журавльова, де й зустрів свою долю. Нею стала дочка лісника Олександра. Шлюб між молодими людьми був укладений за мусульманським обрядом у Кустанаї.
Олександра Іванівна Журавльова стала Бадрісафою Мухаметсадиківною Байтурсиновою. Молодята рік жили в Кустанаї, де Ахмет працював учителем у російсько-казахській школі. Через рік вони переїхали до Омська, а потім до Каркаралинська, де жили до 1909 року. Своїх дітей у них не було, але вони виховали трьох прийомних.
З 1905 року Байтурсинов займається політичною діяльністю. Він став одним з авторів Каркаралинської петиції, в якій засуджувалася свавілля влади щодо казахського народу. За критику Байтурсинов 1907 року вперше потрапив до в’язниці. У 1909 році без суду його повторно ув’язнили в Семипалатинській в’язниці на вісім місяців. Після звільнення і до 1917 року жив в Оренбурзі під наглядом поліції.
У 1917 році став одним із творців партії «Алаш» і членом казахського уряду Алаш-Орда. У 1919 році вийшла амністія, і Байтурсинов переходить на бік радянської влади, навіть вступає до лав ВКП (б), але це його не рятує. У 1929 році просвітителя заарештовує вже радянський уряд і ув’язнює в кизилординській в’язниці. Потім висилають в Архангельську область, а дружину з прийомною донькою відправляють до Томська.
У 1934 році завдяки клопотанню дружини Максима Горького Катерини Пєшкової, яка на той час була в комісії Червоного Хреста, Байтурсинова звільняють з ув’язнення. З дружиною і вже трьома прийомними дітьми вони повертаються в Алма-Ату і живуть там три роки до нової хвилі репресій. У жовтні 1937 року главу сімейства знову заарештовують. Через два місяці, 8 грудня, його розстріляли як ворога народу. Реабілітували Байтурсинова тільки через 50 років, 1988 року.
Байтурсинули був літератором, видатним ученим-лінгвістом. Він став професором філології першого казахського державного університету, очолив Академічний центр республіки, створений 1921 року при Наркоматі народної освіти КазАРСР.
Завданням Центру було організувати і координувати науково-дослідну роботу, ліквідувати безграмотність, розробити освітні програми всіх рівнів. Байтурсинов виконував ці завдання, сам створював підручники та методичні посібники з вивчення казахської мови.
Які досягнення можна відзначити в Ахмета Байтурсинова? Байтурсинули реформував казахську писемність, розробив основи казахської мови та запровадив наукову термінологію для казахської граматики. Окрім цього, створив ілюстрований буквар, кілька посібників для дітей з вивчення казахської мови, методичний посібник «Баянши», написав першу наукову працю з історії казахської літератури «Літературознавство», яка вийшла 1926 року. Також збирав, записував і видавав усну народну творчість казахського народу.
Новий алфавіт «Жаңа Ємле», запропонований Байтурсиновим, досі використовують казахи, які живуть в Ірані, Афганістані, Китаї. Тюркським мовам було незручне арабське письмо через його не позначення голосних. У 1912 році вчений вилучив із казахської мови невикористовувані арабські літери і замінив їх рідними. Він запропонував перед кожним словом ставити знаки для правильної передачі голосних з урахуванням казахської вимови.
Відомий лінгвіст Є. Д. Поліванов назвав таке рішення геніальним. Однак у СРСР, як зазначав радянський сходознавець В. М. Алпатов, вибір міг бути зроблений тільки між кирилицею і латиницею. На той час головну роль мали політичні та ідеологічні чинники, а не психологічний аспект, згадує А. Ш. Біккулова у статті «Є. Д. Поліванов. Д. Поліванов — один із перших теоретиків радянської мовної політики».
На Всесоюзному тюркологічному з’їзді в Баку 1926 року, присвяченому проблемі переходу на латинську графіку, Байтурсинули назвав російську мову хаотичною та анархічною, а казахську — найдосконалішою, обґрунтувавши свою думку з погляду вимови й правопису. Про це пише портал QAZAQ UNI. Позиція Байтурсинова стала однією з причин, чому його незабаром назвали ворогом народу.
Свій внесок у розвиток казахської літератури Байтурсинов зробив як поет і перекладач. Які літературні твори написав Ахмет Байтурсинов? Відомі його збірки байок «Сорок байок» (1909) і «Маса» (1911). Це адаптовані байки Крилова, Езопа, Абая. Також він писав вірші просвітницького спрямування:
Які актуальні питання порушував Ахмет Байтурсинов? У байках автор висміює як окремі людські вади (лінь, невігластво, марнославство), так і виступає загалом проти гноблення владою казахського народу.
Із серйозною несправедливістю в суспільстві Ахмет зіткнувся, коли йому було 13 років. Поліцейські під керівництвом полковника Яковлєва влаштували погром у його аулі. Батько Ахмета Шошак і троє його братів не змогли терпіти знущання і побили полковника. За це їх вислали до Сибіру на каторгу на 15 років.
Активна політична діяльність Байтурсинова почалася 1905 року. Він став одним з авторів Каркаралінської петиції до голови Ради Міністрів Росії. У петиції висувалася низка вимог:
Разом з Аліханом Букейхановим і Міржакіпом Дулатовим з 1913 по 1918 роки за підтримки казахської інтелігенції видавав першу національну газету «Казах». Газета стала рупором національних інтересів казахів.
Після революції 1917 року Байтурсинова обрали членом Військово-революційного комітету Казахського краю. У 1920 році він вступає до лав РКП (б), сподіваючись, що радянська влада дасть казахстанцям право на самостійний національний розвиток у складі СРСР. Він із натхненням працює наркомом освіти краю (1920-1921), віддаючи всі сили на боротьбу з безграмотністю населення, потім — керівником Академічного центру.
Надії Байтурсинова не виправдалися. У 1929 році його звинуватили в спробі організації змови і заслали в Архангельську область. Він відстоював національні інтереси казахів, а це суперечило більшовицькій ідеології. Його оголосили ворогом народу і знищили фізично, але спадщина його живе. У 2004 році було видано три томи зібрання творів А. Байтурсинова, які зберігаються у фондах Бібліотеки Першого Президента Казахстану.
Справедливість восторжествувала: ім’я Ахмета Байтурсинова внесено до літопису національної історії Казахстану. Байтурсинов виступав за створення суспільства з високим рівнем культури й освіти, закликав до особистої відповідальності людини за свою долю. Його любов до народу, мови і культури, а також сміливість і воля зумовили важкий шлях борця і трагічну долю.
В условиях стремительно развивающегося украинского автопарка и всё более требовательного отношения к качеству обслуживания техники,…
Сегодня джип на аккумуляторе выделяется как один из самых захватывающих подарков, который вы можете сделать…
Ставки на спорт «обе забьют» Игроки букмекерских контор всегда желали получать как можно больше прибыли.…
Тихими называют вина, в которых отсутствует углекислый газ. Напитки делают из разных сортов винограда. Особенность…
Переезд в Германию с целью трудоустройства — это важный шаг, который требует тщательной подготовки. Особенно,…
В мире, где внимание потребителя – самая ценная валюта, реклама должна не просто быть заметной,…